Jeroen Dijsselbloem ontbiedt Timo Huges, de topman van de Nederlandse Spoorwegen, op het ministerie. De spoorbaas lijkt zijn machtspositie te hebben misbruikt rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
Dat meldt persbureau ANP vrijdagochtend. Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem roept Huges op het matje in zijn rol als aandeelhouder. De Nederlandse staat is 100 procent eigenaar van de Nederlandse Spoorwegen.
De NS-topman ligt zwaar onder vuur nadat deze week bekend werd dat hij gebruikt maakte van zijn machtspositie om de concurrentie, in dit geval Veolia, te benadelen.
Huges zou een aan hem geadresseerde mail met vragen van vervoersbedrijf Veolia doorgestuurd hebben naar NS-dochter Qbuzz, terwijl dat strikt verboden is.
Veolia en Qbuzz waren concurrenten van elkaar in de strijd om de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Huges had de vragen over de concessie nooit mogen doorspelen aan Qbuzz, omdat die daarmee een ongeoorloofd kijkje in de keuken van de concurrent kon nemen. De NS-topman zou daarmee de aanbestedingsregels hebben overtreden.
NS zegt sorry
De NS laat vanochtend in De Telegraaf weten dat Huges geen kwade bedoeling had met de email en betreurt dat tijdens het proces van de aanbesteding in Limburg ‘ongelukkige e-mails’ zijn verzonden waar dit niet had gemoeten. ,,Er zijn inmiddels maatregelen genomen om dit te voorkomen”, aldus de NS
Maar in Den Haag lijken ze een beetje klaar met het spoorbedrijf dat van het ene in het andere schandaal terechtkomt. De rel rond de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg lijkt de druppel, nadat NS eerder informatie heeft achtergehouden in het Fyra-dossier en er bij de aanschaf van treinstellen is gefraudeerd door een consultant die door NS was ingehuurd.
Voor Huges, die in 2013 aantrad, ziet er in elk geval niet goed uit. Eerder zei de bij de spoorwegen machtige vakbond het vertrouwen al in hem op.
Oeps! We konden je formulier niet vinden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl